Портфоліо


Опис власного педагогічного досвіду
з проблеми
«Формування мистецьких компетентностей на уроках музичного мистецтва та художньої культури»

вчителя музичного мистецтва ту художньої культури
Світловодської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5
Мельник Тетяни Антонівни


                                           Музичне мистецтво – своєрідний
                                   камертон цивілізації, універсальний
                                   спосіб мислення, здатний синтезувати
                                   істину, добро і красу, сформувати
                                   людину творця.
                                                                                   Л. Масол


          У сучасному суспільстві, для якого характерні багатобарвна культурна мозаїка, потужний комп’ютерно- інформаційний потік, стандартизація свідомості, глобальне поширення масмедіа, виникає нагальна потреба у вихованні освіченої людини, яка вміє жити у новому просторі та застосовувати свою унікальну самобутність. Мистецтво, як універсальна форма передачі образної, історичної, смислової інформації різних культур виявляється найбільш здатним розвивати духовний світ дитини та її індивідуальні здібності. Важливу роль у системі художньо-естетичного виховання школярів, як зазначено в „Концепції естетичного виховання учнівської молоді в умовах відродження національної культури, відіграє музика як засіб розвитку емоційної та інтелектуальної сфери дитини, її музичних та творчих здібностей. Вона здатна формувати не окремі знання й уміння, а універсально, цілісно впливати на особистість і гармонізувати процес її розвитку”.
        Аналізуючи результати навчальних досягнень учнів,звернула увагу на труднощі, які виникають під час розучування пісні, виконання вокально-ритмічних вправ. З огляду на це, для мене першочерговим стало завдання формувати в учнів не тільки знання, уміння і навички, а й розвиток музичних здібностей (ладове чуття, музично слухові уявлення, музично-ритмічне чуття),здатність сприймати та інтерпретувати музичні твори, вміння висловлювати особистісне ставлення до них, тобто формувати та розвивати музичні компетентності у дітей дошкільного віку та школярів.

      Головним об'єктом в навчально-виховному процесі виступає конкретна дитина. На цьому будується вся система педагогічної діяльності вчителя музичного мистецтва, спрямована на розвиток художньо-творчих здібностей кожної дитини.
      В основі представленого педагогічного досвіду
·        особистісно-орієнтоване навчання і виховання,
·        формування та розвиток музичних компетентностей,
·        інтерактивні технології,
·        проектні технології,
·        інформаційно-комунікаційні технології.
Необхідним на даному етапі є розвиток музичних здібностей дитини, створення умов навчального процесу, використання як традиційних, так і новітніх технологій, розроблених з урахуванням стандартної освіти, що відповідають вимогам суспільного життя нашої держави.

До визначення сутності поняття „компетентність”, переліку необхідних для сучасної молодої людини компетентностей і розробки технологій їх формування долучилися представники науки і педагогічної практики (В.Бондар, В.Кальней, М.Красовицький, А.Хуторський, С.Шишков,  М.Чошанов та ін.), зокрема вітчизняні науковці (О.Савченко, Н.Бібік, Л.Ващенко, О.Локшина, О.Овчарук,  Л.Паращенко, О.Пометун, С.Трубачова).
      Компетенція тлумачиться в словниках як добра обізнаність із чим-небудь. Слово походить від лат. «competia» (відповідність, узгодженість) – знання і досвід е певній сфері. Компетенція включає інтелектуальний і фізичний інструментарій певної діяльності.
Обґрунтовуючи практичну значущість і актуальність досвіду, спираюся на праці видатних педагогів, як:      Б. Теплова, Н. Добронравової, Д. Кабалевського, О. Ростовського, М. Демчишин, Л. Масол.

Сучасний етап модернізації шкільної мистецької освіти пов'язаний із упровадженням компетентнісного підходу до змісту та організації художньо-естетичного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах. З огляду на це актуалізується потреба у розвитку компетентнісної художньо-естетичної освіти школярів, зорієнтованої на засвоєння особистістю конкретних навчальних результатів – знань, умінь, навичок, формування ставлень, досвіду, рівень засвоєння яких дозволяє їй діяти адекватно у певних навчальних і життєвих ситуаціях.
      Працюючи з учнями постійно:
-  виявляю творчо обдарованих учнів,
- налагоджую тісний зв’язок з культурно-освітніми закладами міста,
-  розширюю музичне середовище,
- створюю умови для розвитку творчих здібностей школярів,
- викликаю інтерес в учнів до пошуково-дослідницької роботи  із культурних надбань України.
      Актуальним завданням перед собою вбачаю духовний розвиток особистості.
      З метою формування в учнів системи естетичних цінностей як інтегральної основи світогляду, розвитку мистецьких вмінь та компетентностей, виховання здатності до художньо-творчої самореалізації та потреби в духовному самовдосконаленні особистості я обрала дану тему.
      Музичний розвиток дитини я намагаюся розглядати широко – як духовне особистісне його вдосконалення, гармонізацію її відносин із природою, людьми, мистецтвом, самим собою. У навчальному процесі я намагаюся створити оптимальні умови для формування людини, здатної максимально використовувати свій природній потенціал, ґрунтовно розуміти й духовно творити особисте „я”. Тому  моя робота націлена на формування у школярів художньо-естетичних  компетентностей.
      Щоб розвинути в учнів зазначені компетентності – завдання важке, бо життя змінюється стрімко. Кожний рік до класу приходять зовсім інші діти. Думають швидше, знають більше. А от дивуються менше, менше захоплюються. Тенденція до байдужості зростає. Як пробудити в дітях інтерес до самих себе? Як примусити   «душу трудитися»? Як зробити творчу діяльність потребою, а мистецтво –  природною необхідністю, частиною життя? На мою думку, шлях до цього – уроки музичного мистецтва,  гурткова та позакласна  робота, пошуково-дослідницька робота.
         „Відкрити в кожній дитині душу творця, дати їй змогу пробудитися, розквітнути”, - ці слова П. Блонського стали для мене педагогічним кредо.
У практиці використовую інтегративні  музично- ігрові комплекси, що передбачають об’єднання різних видів музично-виконавської діяльності (спів, жести, танець, гра на дитячих музичних інструментах) в умовах спільної гри. У музично-ігрових комплексах педагогічний вплив здійснюю непрямим шляхом -  через правила гри, сюжет, ролі. Це підвищує розвивальну цінність музичних творів, навіть найпростіших, оскільки діти з більшим задоволенням виконують завдання, емоційніше реагують на зміни в музиці, частіше проявляють творчу ініціативу. Для розвитку музичного чуття та ритму дітей  використовую мовні вправи, мелодекламації та інструментальне музикування. Знайомлю першокласників із різними музичними інструментами (беззвучними та звучними), які збагачують пізнавальну сферу особистості, а процес гри розвиває дрібну моторику та координацію рухів.
      Урок музичного мистецтва є тим середовищем, у якому розгортається процес взаємодії, спілкування між вчителем і учнем, вчителем і музикою, учнями і музикою тощо.
        Для того щоб урок музичного мистецтва був творчий, мав цілеспрямований, активний та емоційний характер застосовую інтерактивні форми роботи: фронтальну, кооперативну,  проектну технологію, індивідуальну. Прийоми і методи роботи змінюють одна одну. Це і „гронування”, „логічний ланцюжок”, „комп’ютерний вірус”, „звукові сигнали”, „біографічне лото”, „імпровізація” та інші. Для активізації творчої діяльності учнів використовую міжпредметні зв’язки – література, образотворче мистецтво, естетика. Саме інтегровані уроки навчають дітей орієнтуватися у світі творчості; помічати аналогії у творах усіх родових і жанрових стихій, інтегрувати, синтезувати в своїй свідомості знання про різні види мистецтва.
      Для зацікавлення учнів мистецтвом , пробудження інтересу до музики та вивчення творчості композиторів, розвитку творчості школярів застосовую різноманітні форми проведення уроків: урок-вікторина, урок-концерт, урок-екскурсія, урок-конкурс. З метою профілактики та корекції негативного емоційного стану, нормалізації емоційно-вольової сфери особистості, що сприяє як духовному так і фізичному оздоровленню дітей на музичних заняттях та уроках музики використовую науково обґрунтовані та експериментально перевірені арттерапевтичні вправи: „Музичні знайомства”, „Голоси природи”, „Аромат квітів”, „Звукові хвилі” та інші.
 Результативність роботи
-         88% моїх вихованців мають високий та достатній рівні навчальних досягнень з музичного мистецтва.
-         Впровадження нових творчих проектів «Як у нас на Україні», «Співаночки»
-         Наші учні є активними учасниками міських, обласних конкурсів, фестивалів, концертів.
-         Участь у міських семінарах для директорів,заступників директорів;
Перспективи подальшої роботи вбачаю:
-         у підвищені професійної компетентності щодо створення сприятливих умов для розвитку творчих здібностей дітей;
-         у моделюванні особистісного неповторного стилю роботи. 
     
  


     

Немає коментарів:

Дописати коментар