Методична скарбничка



КАЗКОВА МАНДРІВКА ДО БАЛЕТУ 
Наукова мандрівка до балету
Конспект уроку музичного мистецтва для учнів другого класу
Мета: закріпити і збагатити уявлення в учнів про роль танцю в поєднанні з музикою, музичних жанрів на прикладі балету П.І. Чайковського «Лебедине озеро».
Мета уроку:
Навчальна: визначити особливості балетного жанру;
 узагальнити та закріпити поняття «балет», «декорації», «танець»;
 поліпшити вокально-хорові навички у учнів;
розвивати творчу уяву, вміння аналізувати.
Виховна: виховувати інтерес до класичної музики, казки, танцювальної музики.
Музичний репертуар:
.        аудіо запис пісні «Дружба» із м/ф «Маша і Ведмідь» (для пісні привітання);
·         аудіо запис П.І.Чайковський «Танець маленьких лебедів» фрагмент з балету «Лебедине озеро»
·         М.Коваль  «Колискова мами кози» з опери  «Вовк і семеро козенят»
.         М.Коваль «Хор козенят» з опери «Вовк і семеро козенят»
Відео: фрагменти «Танець маленьких лебедів», «Неаполітанський танець»з балету «Лебедине озеро»,
Технічне обладнання: ноутбук, проекційний екран, музичний центр, фортепіано.
Матеріали: портрети композиторів П.І.Чайковського, М. Коваля; ілюстрації, паперовий потяг з вагончиками, підказка чарівника Музикуса «З чого складається балетна вистава?», паперові балеринки різних кольорів, м’яка іграшка балерина.
Хід уроку
І. Організаційна частина
 1. Вхід учнів до класу під «Неаполітанський танець» з балету «Лебедине озеро».
2.  Музичне вітання:
Вчитель. Продзвенів дзвінок веселий
Починається урок
Він зимовий він цікавий
До мистецтва зробим крок.
Тож гостей зібрав багато
Наш урок і дружній клас
Привітаємось ласкаво
В добрий путь і в добрий час.

Щиро вас вітаю я
Добрий день скажу
З музикою разом
В казку запрошу.

Діти. Добрий день вам, вчителько!
Добрий день усім
Ми бажаєм вчитися
І готові всі!
3. Оголошення теми уроку
Учитель : Сьогодні до вас в гості завітала чарівна танцівниця балерина. Ось вона. Звати її Анжеліна. Вона дуже любить балет,і багато чого знає про це мистецтво. Діти, а ви знаєте що таке балет? Як ви гадаєте що це?
(відповіді дітей)
Чудово, наша гостя Анжеліка дуже здивована, вона бачить, що ви багато чого знаєте і розумієтеся в музиці. Тому Анжеліна вирішила вас запросити в чудову подорож по музичній країні. А коли наша подорож закінчиться ви обов’язково розкажете Анжеліні чого ви дізнались нового, чого навчилися і що вам сподобалося в подорожі найбільше.
Сьогодні разом ми відвідаємо чарівне місто. Ні, навіть цілу країну. І ця музична країна називається … балет.
Познайомтеся – я балет.
Знаю танець пірует.
Я ніколи не співаю
Але музику кохаю
З нею – не розлий вода,
Якщо сам – мені біда
Грай, оркестре, вигравай,
До балету закликай.
Ось ця «чарівна країна – балет».
ІІ. Основна частина
1.  Актуалізація знань.
А щоб почувати себе впевнено мандруючи цією країною треба дещо знати.
По перше – з чого складається балетна вистава?
І ось  веселий потяг прибув нам на допомогу.
У І вагончику знаходяться музиканти і чудова музика до балету.
У ІІ вагончику – декорації і костюми до спектаклю.
А у ІІІ вагоні пан Танець. Без хореографії балету не існує.
В балеті ми не почуємо співу, але побачимо безліч різних прекрасних танців. І ми починаємо нашу подорож перша наша зупинка
«ЗУПИНКА - ЦІКАВИНКА»
Отже, французьке слово ballet походить від італійського ballo — танцюю. Балет — це також музичний жанр. Ось уже понад три сторіччя цим словом називають виставу, у якій поєднуються музика, танець, драматичне й образотворче мистецтво. Візьміть свої підручники на сторінці 77  де виділено поняття. Читаємо разом: Балет – музичний спектакль де почуття та емоції передаються танцем. Уявляєте, яке це важке завдання — розповісти людям мовою танцю про перемогу добра над злом, краси над потворністю.
Відео фрагмент «Неаполітанський танець» з балету «Лебедине озеро»
Тільки що ви почули фрагмент з балету «Лебедине озеро» «Неаполітанський танець» Петра Чайковського. Ми вже багато разів з вами чули ім’я цього композитора, який написав багато музики для дітей, музику до трьох балетів, опер та інше. Чайковський є одним з найбільш улюблених і відомих російських композиторів. Ім'я Чайковського відоме всьому світові. І ми потрапляємо з вами на наступну зупинку
«ЗУПИНКА - МУЗИКОЗНАВЧА ГОДИНКА», де наші музикознавці розкажуть вам про одного маленького хлопчика, який дуже любив музику. А ви слухайте уважно. Чи здогадаєтесь ви про кого іде мова?
(творча група дітей про Чайковського)
Музикознавці
1.    Є на географічній мапі невеличке містечко Воткінськ . Багато років тому в цьому місті народився хлопчик і назвали його Петром.

2.    Петрик був наймолодший в родині. Він завжди боявся кого-небудь засмутити чи скривдити. Він був невтомний на вигадки, кумедні історії, веселі ігри. Але бувало так, що він про все це забував, усамітнювався і зосереджено до чогось прислухався.

3.    А прислухався він до звуків, що лунали у нього всередині. Внутрішня мелодія змушувала його то радіти, то плакати. Петрик був дуже вразливим. Він любив природу, людей, свою батьківщину, і всю цю любов виражав у музиці.

4.    Пізніше цей хлопчик підросте і стане відомим композитором. Ім’я цієї розумної і доброї людини Петро Ілліч Чайковський.
Вчитель .А ще Петро Ілліч Чайковський дуже любив казки. Казкова тема завжди приваблювала композитора, і своєю музикою він  давав  казкам друге життя. Казку можна переповісти словами, показати на сцені театру або в кіно. У таких виставах усе зрозуміло, адже дійові особи спілкуються за допомогою діалогу. А Петро Чайковський писав таку музику, в якій усі почуття та емоції казкових героїв розуміли глядачі без слів. Так і у балеті «Лебедине озеро»  за допомогою танцю та музики ми бачимо маленьких лебедів. Увага на екран.
Перегляд відео з балету «Лебедине озеро»  «Танець маленьких лебедів».
Запитання :
  • Чи знайома вам ця музика?
  • Який характер танцю?
  • Хто його виконує на балетній сцені?
  • Чи сподобалась вам ця музика?
Учні відповідають . За потреби учитель допомагає з відповідями.
Учитель. А ось чому балерини виконували танець маленьких лебедів.  І що з ними сталося нам розкаже наш казкар, який знає казку про цих лебедей, бо ми вже з вами на зупинці «КАЗКОВА КАРТИНКА».
(використовуються слайди презентації)
Казкар:
Теплий вечір опустився на землю.
—     Дивіться, дивіться, лебеді! — Над замком летіла лебедина зграя. Біло-сніжні, як ранковий сніг, птиці яскраво вимальовувалися на тлі вечірнього неба.
Принц Зіґфрид наполегливо йшов слідом за зграєю. Несподівано ліс розступився, і принц опинився на березі величезного озера.
 Йому назустріч йшла дівчина в білому вбранні з короною на голові. Вона була така гарна, тільки очі її були повні смутку.
—     Хто ти? — Промовив здивований Зіґфрид,— і куди зникли лебеді? Я бачив, вони пливли сюди.
—     Лебеді — це ми, я і мої подруги,— відповіла дівчина.
—     Не бійся. Я не ображу тебе. Відкрий мені свою таємницю, і можливо, я зможу допомогти тобі,— сказав принц.
Дівчина розповіла принцу, що вона — принцеса і звуть її Одетта. Злими чарами зачаровані вона та її подруги. Лише вночі дівчата-птахи скидають свої лебедині пера і тут, на безлюдному березі озера при світлі місяця водять хороводи, але з першим променем ранкової зорі дівчата знову перетворюються на лебедів.

Учитель: отже тепер ми знаєм чому балет називається лебедине озеро і чому і що прекрасні балерини виконують танець маленьких лебедів тому що вони зачаровані злим чарівником. Щойно ви подивилися фрагмент балету «Лебедине озеро»  і послухали «Танець маленьких лебедів» у виконанні симфонічного оркестру. Пропоную послухати «Танець маленьких лебедів» у виконанні фортепіано.
(виконання на фортепіано п’єси )
Учитель:Чим відрізняється виконання танцю на фортепіано від симфонічного?
Відповіді учнів.
3.  А ми з вами продовжуємо нашу мандрівку і нас чекає
«ЗУПИНКА ВЕСЕЛА ХВИЛИНКА»
 (Фіз. Хвилинка)
Учитель: Пропоную вам під музику зробити свій тематичний танець та передати свої почуття та емоції як в балеті. Тема така давайте подивимось одон на одного посміхнемось і побажаємо: гарного настрою(оплески);
                                                                              Міцного здоров’я (піднімаємо руки до гори);
                                                                             Успіхів у навчанні (робимо руками «Фонарики»);
                                                                             І чудового відпочинку (руки над головою в замок танцюємо головою)
А тепер під музику.
Звучить музика, учитель показує рухи, учні повторюють.
Учитель : А ми прямуємо далі країною балету і наразі нас чекає «ЗУПИНКА ВОКАЛЬНА ЧАСТИНКА»
Спочатку проведемо дихальну гімнастику.
5. Комплекс дихальної гімнастики за системою Олександри Стрельнікової, розспівки.
Учитель: ми сьогодні з вами говорили про балет та танець. А давайте пригадаємо чим ми займались минулого уроку. Зараз для вас виступатиме вокальна група, а ви спробуєте вгадати що це музичний твір? Хто його виконує і де ви його чули? Учні виконують хор «Семеро козенят»,
Пропоную вам сьогодні вивчити колискову мами кози.
5.    Вокально  – хорова робота.
(робота над диханням, одночасним початком співу, м'якістю звуковедення)
Запитання до учнів
-           Як слід виконувати колискову?
-          Що ви можете сказати про музику, яку почули?
-          Пофантазуйте: якби опера «Вовк і семеро козенят» стала балетом, то якими були б рухи у козенят, вовка, кози?
Відповіді учнів
Учитель : Ось і закінчується наша подорож до «чарівної країни – балет». Ми ще обов’язково повернемося до цієї чудової країни.
ІІІ. Заключна частина
1.      Підсумки уроку
Запитання до учнів:
v До якої країни, сьогодні на уроці, ми здійснили подорож?
v Що таке балет?
v Фрагмент з якого балету ми слухали? Хто автор?
v Яку колискову вивчали на уроці?

Учитель: Дуже добре! Молодці! Слухайте музику П.І. Чайковського. Ця музика захоплює людей всього світу.
Прийшов час відповісти на запитання нашої Анжеліни «я сьогодні навчився…, я сьогодні дізнався…., мені сподобалось…..». Хто хоче відповісти?
І на завершення Анжеліна пропонує вам створити власноруч сцену балету. Перед вами маленькі паперові різнокольорові балеринки.
Якщо вам дуже сподобався урок візьміть собі _________балеринку.
Якщо вам було не цікаво візьміть
Якщо ви навчились чогось нового візьміть ____________
А тепер приклейте ось тут на дошці де зображена пуста сцена театру. Ось і вийшла в нас сцена з балету гарний настрій другого класу.
2.      Музичне прощання.



СВЯТО
УКРАЇНСЬКОЇ ПІСНІ
"СПІВОЧЕ СЕРЦЕ УКРАЇНИ"
мініфільм про Світоводськ

І створив Бог небо голубе

Родючу землю і зелені трави,

Дніпрові води й жито золоте,

І райських птиць, що звуться солов’ями

Людей чудових тут він оселив

І дав їм мову, що в душі співає,

І вільний дух в серця їм поселив,

І рай назвав цей – українським краєм.

Співуча моя Україно,

Хай буде щасливим твій шлях,

Хай пісня твоя солов’їна

Лунає, як нині, в віках.

Нехай все лихеє минеться,

 Щоб знала ти лише добро,

Хай щастям до берега б’ється

Ласкавий та дужий Дніпро

Вишнева моя Україно,

Матусю рідненька моя!

Полями, садами твоїми

Стою зачарований я.

Нехай все лихеє минеться,

Щоб знала ти лише добро,

Хай щастям до берега б’ється

Ласкавий та дужий Дніпро.

 У мальовничому куточку Кіровоградщини, там, де несе свої тихі води Великий Дніпро,
 між величавим сосновим лісом, безкраїми очеретами та широкими хлібними ланами, оточене
прадавніми пагорбами, живе собі звичайне вкраїнське містечко Світловодськ. яке по праву носить назву співоче серце України!!!!!

виконується пісня "як у нас на Україні"
 (учасники свята займають свої місця на сцені)

(три дівчини  в українському вбранні з хлібом-сіллю під мелодію "Зеленеє жито" виходять на сеедину сцени)

Гостей дорогих ми вітаємо щиро,

Від серця до серця хай пісня летить,

Любов’ю і ніжністю, щастям і миром,

Обійме весь простір і неба блакить.


 Із хлібом і сіллю, як завжди ведеться,

Ми зичим достатку усім і добра.

Хай сонце всміхнеться, життя удається,

І доля завжди щоб привітна була.
(вручають хліб)
пісня "Це край де я родився"


Дівчинка. Матусю, а чому українці полюбляють співати?
Мати. Cідай дитино.розповім я тобі одну старовинну легенду. Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами.
 Обдарувавши усіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчинку, одягнену у вишиту сорочку,
а руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові – вінок з калини.

    Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
    Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Сини мої на чужині, вороги знущаються з люду.

Чого ж ти не підійшла до мене? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю? – Дівчина хотіла вже йти,
та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її: «Є у мене неоціненний дар, який прославить тебе на цілий світ. Це – пісня.»
Узяла дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому із ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
виконання пісні "Дівчинка перлинка"


Дівчина 1 Дівчата а подивіться який я віночок заплела?
дівчина2. а давайте його прикрасимо символічними стрічками
дівчина 3. Прикрашу я віночок білою стрічкою  - символом чистоти та вірності.
дівчина1. а я зав’яжу до віночка зелену стрічку - символ оновлення, та нового життя.
дівчина 2. синя стрічка - символ мудрості.
дівчина3. голуба стрічка - символ мирного неба. нехай саме таким буде небом над нашою Україною.
дівчина 1. заплету я золоту стрічку - символ багатства та  благополуччя. нехай завжди на вашому столі буде золотий хліб.
 а благоустрій держави росте з кожним днем.
дівчина 2. а я прикрашу наш віночок червоною стрічкою символом того прекрасного почуття без якого нема життя на землі.
символом кохання. Нехай це почуття ніколи не покидає ваші серця.
дівчина 3.  а наш віночок стане символом красоти ніжності та вічної молодості.
пісня "Віночок"



 дівчинка "Українка"   
Я вірю -

У нас, на Вкраїні,

І колосся співає,

І тополя співає,

І небо…

Співає все-все –

Тільки слухайте.

І почуєте безліч пісень,

Різних пісень,

Бо тополя, колосся і небо

Завше співають по-своєму.


А коли заспівають дівчата,

Я чую, як їм підспівують

І тополя, й колосся, і небо,

І води дніпрові, і зорі…

Так ось ти яка, Україно,

Диво пісенне моє.
і я теж полюбляю співати бо я справжня Українка
пісня "Я маленька Українка"

  Дівчина та хлопець  Українська пісня!Райдужна душа нашого народу. Це сміх і сльози, це туга і надія, це символ краси.
    Як високо цінували українську народну пісню у всі часи не лише прості люди.
Нашу пісню називають солов’їною. І кажуть, що солов’ї навчилися співати в українців. Ось послухайте цікавий переказ.
 Колись солов’ї не жили в Україні, літали по всьому світу, збираючи пісні для індійського царя, у саду якого вони жили.
 Залетів якось один соловей на Україну і сів спочити у якомусь селі. На той час всі люди були у полі і не було чути ні музики, ні пісень.
 «Що то за люди живуть тут?» - подумав соловей. Настав вечір, люди поверталися з поля додому і ожила в полі, на сільських вулицях пісня.
Соловей теж заспівав свою і звеселив людей. Забувши про втому, вони так заспівали, що зачарували солов’я.
Полетів соловей до царського саду і заспівав українські пісні так, що цар втратив спокій і звелів лише йому співати у своєму саду.
 Зачаровані солов’ї полетіли весною на Україну, щоб висиджувати пташенят і слухати найчарівніші в світі пісні.

пісня "Над поточком"

дівчина  з бандурою.  Дзвенить піснями Україна, бо народні пісні України – все: і поезія, й історія,  і батьківська любов.
 Яке ж це диво-дивне – народна пісня. І яку силу таїть вона в собі! Через усі війни, злидні й поневіряння пісня залишається жити.
Вона нездоланна й безсмертна, як народ, що її породив.
пісня "заплету у косу калину"

кум. Та яка ж Україна без жартів. от і моя кума лісапед купила.
Жартівлива міні-вистава "Лісапедний батальон"


учасник концерту. Українська пісня! Народжена неосяжними степами, зеленими гаями і дібровами,
стрункою тополею і червоною калиною, високим явором і плакучою вербою. Пісня, що ввібрала в себе найніжніші почуття кохання і розлуки,
гіркої долі і смутку, радості і печалі. То краєш ти серце невимовним болем, то смієшся і кличеш до танцю.

Хочеться, щоб наша пісня, легка, як сон, примарна, ніби щастя, сонячна,неначе мрія зігріла ваші серця,
захопила, оповила веселковими барвами, що ними мріють весни, плаче осінь, марять зими і кличе літо.

пісня "Є на світі одна країна"

учасники концерту
Пісне! Велична рідна пісне!

В тобі є все: і древня наша слава,

Володимира хист і мудрість Ярослава,

І наших прабатьків ворогування злісне.

І Богдана розвага,

І Богуна відвага,

1.І Дорошенка розум, і хитрощі Мазепи,

І гомін гір,  і блискіт зір,

І шум лісів, і розмова степу.

І материна любов, і жар палкий кохання

За свободою жаль, і мрії про свободу.

І весь наш біль, всі наші сподівання.

Ти – дзеркало душі. Країни та народу!





Немає коментарів:

Дописати коментар